Búvárkodás szilikon keblekkel

A nõi nem mindig is igyekezett a szépészet praktikáit felhasználva meghódítani a teremtés koronáinak szívét. A csáberõ fokozásának eszköztára a modern idõkre a plasztikai sebészet nagyarányú fejlõdésének köszönhetõen jelentõsen kibõvült. Ma a mellek újraformázásának szobrászai számos, a kebelbe beépíthetõ, annak formáját általában elõnyösen megváltoztató tömlõszerû mellnagyobbító protézis közül választhatnak.
A nemzetközi búvárorvosi körökben felmerült a kérdés, hogy miképpen reagálnak ezek a beültetett eszközök a bennük létrejövõ nitrogén elnyelõdésre, illetve merülés után vagy a merülést követõ repülõúton fellép-e bennük veszélyes térfogat-növekedés - azaz kipukkadhatnak-e - a merülést követõen.
Richard E. Vann doktor, a DAN (Diver Alert Network - amerikai székhelyû búvárorvosi szervezet) orvosa a probléma tisztázásnak érdekében kísérletet végzett. Szilikon zselével töltött, fiziológiás sóoldattal (továbbiakban fiz-só) töltött, illetve vegyes töltésû gyári emlõprotéziseket barokamrába helyezett és különféle merülési profilokat illetve merülés utáni repülést, valamint a repülés közben a kabin sérülésébõl fakadó dehermetizálódást szimulálta. Az eredmények meglepõek voltak: A következõ merülési profilt hajtották végre: 6 méter - 72 óra; 18 méter - 60 perc; 30 méter - 28 perc; 36 méter -15 perc. Megfigyelhetõ volt a buborékképzodés, valamint a térfogat-nagyobbodás, melynek mértéke tengerszinten kevesebb, mint 200 perc merülési idõ mellett átlagosan 14 százalék volt. A repülõgép kabinjának sérülésekor fellépõ nyomásesés átlagosan 4,12 százalékos növekedést eredményezett. Eltérés volt a különbözõ protézistípusok között is. A legkisebb változást a fiz-sóval töltött, míg a legnagyobbat a vegyes töltésû protézisek mutatták.
A szerzõ cikkében felhívja a figyelmet arra, hogy az emberi testben - mivel a protézis elhelyezkedése, beágyazottsága révén nem tud hasonló gyorsasággal gázt felvenni mint kísérleti körülmények között - valószínûleg nem oly nagy mértékû a protézisek változása. Véleménye szerint a kitágult protézisek okozta szövet megnyomódás akkor reális veszély, ha magas nitrogéntelítettség mellett valaki hamar repülõre ül és a kabinból a túlnyomás elszökik. Dr. Vann véleménye szerint a sportbúvárkodásban végrehajtott - a nagy búvárszervezetek által elfogadott határokon belül maradó (a sportbúvároknak ajánlott 30-40 m) - merülési profilok semmi veszedelmet nem jelentenek sporttársnõink újraalkotott vonalaira.


Ocean Diving Club
Hungary
Budapest 1026 Endrődi S u. 54/a
Mobil: 36-70-256-8604
email: oceandiving@freemail.hu
max: (5Mb)
http://ocean.fw.hu